گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت از ورود نیم میلیون و خروج۸۶۰ هزار نفر در بهار امسال

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید در سه ماه اخیر حدود ۸۶۰ هزار افغان از کشورهای همسایه پاکستان و ایران به افغانستان برگشته‌اند.

همزمان طی این سه ماه حدود ۵۳۰ هزار افغان نیز وارد این دو کشور شده‌اند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارشی داده‌های رفت و آمد در گذرگاه‌های مرزی افغانستان با پاکستان و ایران از اول آوریل/اپریل تا پایان ژوئن/ جون ۲۰۲۴، را جمع‌آوری کرده است.

روزانه هزاران نفر از ده گذرگاه مرزی افغانستان با دو کشور همسایه رفت و آمد می‌کنند، بیش از نیمی از آنهایی که بازگشتند به سازمان بین‌المللی مهاجرت گفتند که اخراج شده‌اند.

در همین حال، امروز وزارت امور مهاجران حکومت طالبان گفت تنها در سه روز گذشته، بیش از ۴۲۰۰ نفر از ایران و پاکستان به طور داوطلبانه یا اجباری به افغانستان برگشته‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید رفت و آمد حدود ۱‌/۴ میلیون نفر طی سه ماه در ده گذرگاه مرزی افغانستان با دو کشور همسایه را بررسی کرده است. حدود ۸۱ هزار افغان در نظرسنجی درباره دلایل‌ بازگشت به کشور و یا خروج از آن شرکت کرده‌اند.

بنا به یافته‌های این گزارش ۵۶ درصد افغان‌هایی که از ایران به کشورشان برگشتند به صورت اجباری اخراج شده‌اند. ۳۹ درصد آنها گفته‌اند که به دلایل اقتصادی از ایران بر می‌گردند.

.

بیش از ۶۱ درصد افغانهایی که از ایران برگشتند، بیش از یک سال در ایران اقامت داشتند و ۲۱ درصد نیز کمتر از سه ماه در ایران اقامت کردند.

حدود ۴۰ درصد مسافران افغان به ایران گفتند که برای اولین بار به خارج سفر می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد آنها مرد بودند در مقایسه با حدود ۶۰ درصد مردان افغان که به پاکستان رفتند.

ایران در دسامبر ۲۰۲۳ اقامت افغان‌ها در ۱۶ استان کشور را ممنوع اعلام کرد. مقام‌های ایران آمار افغان‌های ساکن ایران را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرده‌‌اند.

نقشه
توضیح تصویر، گذرگاه‌های مرزی میان افغانستان، ایران و پاکستان

در این گزارش علاوه بر چهار گذرگاه عمده مرزی افغانستان با دو کشور همسایه، شش گذرگاه فرعی نیز تجزبه و تحلیل شده است.

بیشتر اخراجی‌ها از اسلام‌قلعه با ایران، تورخم و اسپین بولدگ با پاکستان بوده‌اند و مسافران داوطلبانه بیشتر از گذرگاه‌های فرعی داوطلبانه بر می‌گردند.

حدود نیمی (۴۹ درصد) از افغان‌هایی که در این مدت به پاکستان رفت و آمد کرده‌اند دیدار خانواده، ۴۴ درصد سفر درمانی و حدود ۲۳ درصد گردشگری را از دلایل سفر خود عنوان کردند.

حکومت پاکستان در ۱۰ ژوئیه/جولای تصمیم گرفت اقامت حدود یک‌ونیم میلیون مهاجر و پناهجوی ثبت‌نام شده افغان را برای یک سال تمدید کند.

حدود ۳/۷ میلیون افغان در پاکستان به سر می‌برند.

ظاهرا این گزارش مسافرانی که از به صورت هوایی به ایران و پاکستان سفر می‌کنند را بررسی نکرده است.

منبع

Leave a comment

Your email address will not be published.


*